divendres, de març 31, 2006

Tot esperant el tren de Mollet-El Papiol

Resulta tòpic, però hi ha trens que sempre arriben tard. Alguns fins i tot no arriben mai o ho fan quan ja ningú no espera a l’estació. Després d’anuncis i més anuncis fallits, sobre la posada en marxa per a viatgers de la línia ferroviària Mollet-Papiol, han obert un sol tram, el que va de Martorell a Cerdanyola. Als ciutadans del Vallès Oriental, ens han deixat al marge de l’accés per a viatgers d’aquest nou servei de transport.

L’adaptació per a viatgers de la línia Mollet-Papiol ha estat, durant dècades, una reivindicació prioritària per la nostra comarca. Durant anys, hem clamat pel que a Mollet anomenàvem, el tren de l’Autònoma i hem denunciat el contrasentit que suposava mantenir només per a mercaderies, una línia que fins i tot tenia ja des de fa anys, construïdes moltes de les seves estacions i a punt per a ser utilitzades. Curiosament, els municipis que més l’hem reclamada, som ara els únics que no la podem utilitzar.

Durant anys, a Mollet i d’altres poblacions, hem hagut de suportar el pas de mercaderies i dels anomenats trens nuclears, els que transportaven cap a França els residus radioactius de les centrals nuclears, pel bell mig dels nostres pobles i ciutats. Ara, després de tot, se’ns ha tornat a deixar de costat. La nova línia només és de viatgers només fins a Cerdanyola. Ens tornen a aplicar la mateixa recepta de sempre, ens omplen els municipis de vies i infrastructures, amb l’impacte que comporten, però ens deixen sense accés a aquests serveis. És la llei de l’embut.

El Pla de Transport de Viatgers 2001-2005, aprovat pel Consell Executiu del Govern de la Generalitat, contemplava una inversió de 5000 milions de pessetes per al condicionament de tot el ramal Mollet-Papiol, per al transport de viatgers. Les adaptacions necessàries per fer passar el Tren d’Alta Voracitat, han empescat un munt de milions, encara més frapant. D’aquestes inversions, pel que fa al tram de Mollet, encara no s’hi ha vist ni un sòl euro, així està la línia ferroviària, que se li salten els ploms cada dos per tres.

Obrir totalment la línia Mollet-Papiol per a viatgers, és de vital importància per a dotar-nos d’un nou corredor ferroviari, millorar les comunicacions entre el Baix Llobregat, el Vallès Occidental i el Vallès Oriental i reduir la mobilitat obligada que utilitza el vehicle particular perquè no té alternatives i col·lapsa sovint infrastructures com l’AP-7. Tots els estudis de mobilitat coincideixen en aquest extrem. Però el Govern, aquest i l’anterior, segueix mirant cap a una altra banda i ens fa crides a la paciència. No hi ha ningú més cec que qui no hi vol veure.