divendres, de març 03, 2006

Quina fal·lera ! Més autovies al Vallès ?



El Govern català ha donat llum verda al nou pla d’autovies. Entre les cireretes del pla, destaca la substitució de l’actual carretera B-500 que uneix Mollet amb Badalona, per una nova autovia, que el Conseller Nadal ja ha avançat que intentarà encarregar a TABASA, l’empresa que gestiona actualment, amb un dels peatges més cars, el túnel de Vallvidrera.

Els primers dos anys de govern del tripartit, se’ns han fet curts, amb tota l’animació aportada. I la moratòria del projecte de modificació del traçat de la carretera B-500, s’ha esfumat. Després de la reflexió, el Govern ens demostra que la idea que té d’esmenar els errors, és fer una nova autovia. I la seva solució per a reduir l’impacte sobre la Serralada de Marina, és quadruplicar la llargària del forat i perforar un túnel de més de tres quilòmetres. No vull pecar de malfiat, però amb la destresa que tenen alguns fent túnels, a mi és que m’agafen esgarrifances, només de pensar-ho.

Els primers detalls del nou projecte segueixen estan poc clars. No hi ha cap estudi previ que l’avali i amb el cost desorbitat que tindrà, tampoc cal ser especialment malpensat per témer que, veient l’experiència de Vallvidrera, al final acabi sent de peatge. Aquesta carretera ha de jugar un paper important en la vertebració dels tres territoris implicats de l’interior i el litoral. Però el nou projecte no parteix de la necessitat real de la zona, perquè més que millorar les connexions dels residents, persegueix descol.lapsar les rondes de Barcelona, resoldre el coll d’ampolla del nus de la Trinitat i servir sectors pels quals la sostenibilitat ambiental, es mesura només amb els números dels seus balanços anuals.


Però, per si amb una no n’hi hagués prou, el Govern català ha demanat al Govern de l’Estat, entre les al·legacions presentades al Pla Estratègic d’Infrastructures i Transport ( PEIT), del Ministerio de Fomento, que estudiï la construcció d’una altra autovia al Vallès. Una més. Aquesta vegada, paral·lela al marge esquerre del Besòs, sobre l’eix que ocupa la carretera BV-5001, coneguda com a carretera de La Roca. La construcció d’aquesta nova autovia, respondria més als interessos i a les necessitats logístiques de la multinacional de refrescos que està instal·lant una planta embotelladora a la zona, que als de la població del Vallès Oriental. Seria un nou i greu error, perquè el seu traçat al peu de la Serralada Litoral, a més d’incentivar el creixement urbanístic a la zona, agreujaria la fragmentació d ’àrees naturals i espais protegits com els de la Serralada de Marina-Sant Mateu-Cèllecs. No tenim ja prou trinxat el territori a casa nostra ?


Cal millorar el traçat d’aquestes dues vies, per fer-los més segurs i més adequats, pels residents i pel transport públic. Però cal una alternativa de menys impacte territorial, ambiental i econòmic, que no comporti la seva conversió en autovia. Cal partir d’una visió més àmplia de la mobilitat real, viària i ferroviària, que contempli també la millora d’altres elements del sistema, com les carreteres de Montcada i d'Alella, la resolució de les travessies i la incorporació de noves possibilitats de transport públic de futur, com podria ser una nova línia ferroviària que connectés el litoral proper amb el Vallès. Dic jo que posats a gastar els diners de tots, estaria bé que fos per posar-los al servei de tots. Ni que sigui per una vegada.